Divemasterem na Bali: Na kontě mám 300 ponorů a jednu závislou potápěčku
Můj divemaster kurz už je skoro
v půlce. Jsem na Bali sotva čtrnáct dní, ale připadá mi to zdlouhavé,
abych pravdu řekla. Upřímně, nenaučila jsem se zatím nic moc nového, co bych
ještě nevěděla. Snad jen trochu víc teorie z manuálu, jak správně
demonstrovat základní dovednosti ve vodě, a taky jak si dát do kupy svoji
výstroj, kterou mi místní dobráci v dobré víře nevědomky rozmontovali 😊.
Posledních pár dní jsem byla předurčena k asistování při kurzu Open Water s reálným studentem. Šlo
o mladou Američanku původem z Číny a já byla doprovodem, podporou a
asistentem v jednom jak jí, tak hlavně jednomu z našich instruktorů. Celý
první den jsme všichni tři strávili v bazénu, kde holčina musela předvést
podvodní dovednosti po řádné demonstraci instruktora nebo mě. Vyměnit si pod
vodou automatiku, předvést neutrální vztlak, sundat si masku, apod. Já většinou
fungovala jako taková podrž taška, ale právě to je jedna z úloh divemastera –
asistovat instruktorům při vyučování 😊.
Druhý den už jsme společně vyrazili na moře, kde po zopakování několika
bazénových cvičení už došlo na reálné potápění a kochání se rybami. Ponor jsem
vedla já a musím říct, že tolik jsem se v životě ještě nenaotáčela, jako
tady. V podstatě jsem se ohlížela každou ani ne minutu, abych se ujistila,
že mi studentka nevylítla na hladinu jako balón, nebo naopak neklesla do hlubin
vodní říše. Byla to výzva pro obě z nás. Obě jsme procházely zkouškou a
měly dostat za svůj výkon hodnocení. Já jsem snad prošla uspokojivě 😊.
Nejlepší byl pak už ten poslední den a závěrečný ponor. Vycestovali jsme do
potápěčské lokality Tulamben, kde je
potopen vrak USAT Liberty
z druhé světové války. Obyčejně je to cesta tak na dvě a půl hodiny autem,
ale tentokrát se ve městě konal jakýsi triatlon a většina silnic byla uzavřena.
Takže přestože jsme vyrazili už v 5:30 (!) ráno, dostali jsme se na místo
až někdy kolem deváté. Ale když teď odbočím od samotného OWD kurzu, ta lokalita
byla nádherná – kamenná pláž, černý písek z nedaleké sopky Agung, spousta korálů a ryb a vrak
z války. Co víc si přát? Největší radost mi ale udělala naše studentka, když se mi svěřila, že se stala závislou na potápění. Během kurzu jsem si ji dobírala, že takhle skončí a nevěřila mi. A teď mi dala za pravdu 😊.
Vrak byl sám o sobě už ruina. Loď byla potopena
v roce 1942, když ji torpédovala japonská ponorka, ale vrak lodi vypadá
mnohem starší, než ve skutečnosti je. Možná je to všemi těmi koráli, které loď
obrostli. Každopádně na místě se nacházejí želvy, barakudy, Nemo, a spousta
dalších barevných rybek. Za mě je toto místo jedno z těch TOP. A zapsalo se do historie i z jiného důvodu. Právě tady a nikde jinde jsem dovršila magické číslo 300 ponorů! Z mého pohledu to pořád není vysoké numero, ale ostatních vypadávají oči z důlků. Já budu valit bulvy, až dosáhnu první tisícovky 😊.
Sopka Agung |
Proto jsem měla radost nesmírnou, když jsem na Tulamben byla napsaná i na
další den. Tentokrát už bez kurzantky, jen jako ponor pro kvalifikované
potápěče, simulovaný mými spolustudenty. Byla jsem docela nervózní, ale brífink
jsem zvládla v pohodě. Ponor už byl horší, protože se mi potápěči
rozutíkávali do všech stran a já měla dost práce je udržet pospolu. Navíc mi
zakázali používat signalizační kuličku na láhev, takže jsem si nemohla přivolat
pozornost zvukem. Což je docela makačka, když každý potápěč kouká po svých a
zrovna dvakrát ho nezajímá, co mu chci sdělit já 😊.
Druhý ponor už byl mnohem snazší a uvolněnější. Už jsem věděla, do čeho a
s kým jdu, i ti druzí byli obeznámeni s tím, co můžou očekávat ode mě. Lépe
jsem se vyznala i ve vraku samotném, takže mi nedělalo potíže tu loď najít
(jako při ponoru č.1), ale bez problémů jsem našla i cestu do vnitřku. Pohodový
oddychový ponor. Ale ulevila jsem si, když bylo po všem. Ono se to nezdá, ale
nervozita, že něco pokazím, tam je vždycky. Zvlášť když vás sledují čtyři páry
očí a čekají na vaši chybu 😊.
Každopádně můj seznam věcí, které je potřeba v divemaster kurzu
absolvovat, se den po dni zmenšuje. Kromě asistování u kurzu OWD jsem dále
úspěšně prošla workshopem Skin Diver a Discover Scuba Diving. Největší radost
ale mám z teorie, respektive z první části závěrečných vědomostních
zkoušek. Test jsem vyplnila na 98% s jedinou chybnou odpovědí (60
otázek). A to ještě vinou staršího vydání mého manuálu, kde byla správná odpověď
zastaralá a v nové edici už opravená. Takže technicky vzato jsem v testu
uspěla plným počtem. Dmu se pýchou, že jsem taková šprtka 😊.
Odbočka k technice
Všechno se občas pokazí a zásah technicky zdatné osoby bývá nevyhnutelný. Moje
automatika začala samovolně upouštět vzduch, takže jsem si musela vypůjčit náhradní.
Což o to, to je samo o sobě brnkačka. Horší je, že já používám závit DIN a tady
na Bali je populární YOKE. Takže si musím vždycky ráno připravit láhve na DIN,
tzn. odšroubovat z ventilu takový ten „nástavec“ na YOKE. Jenže erární
automatiky jsou vždycky s YOKE. A když potřebuju náhradní automatiku, musím
zase do ventilu láhve připravené na závit DIN našroubovat onen „nástavec“ na
YOKE. Zní to komplikovaně, ale v podstatě tady jen ustavičně šroubuju
závity 😊. Nejjednodušší pro mě bude koupit si
adaptér YOKE, který můžu libovolně našroubovat na DIN a vesele je střídat podle
potřeby.
Když už jsme u té techniky, musela jsem si tuhle i poopravit vypouštěcí
ventil na žaketu, který mi vesele odšrouboval a nepřesně zpět namontoval jeden
z instruktorů ve snaze zbavit mě unikajícího vzduchu z žaketu. Teď už
mi naštěstí nic nebublá. Dále mi dělá starosti je moje zátěžová kapsa, kterou
jsem si koupila novou, protože u té staré se mi rozjel zip. Ta nová tak úplně
nepatří k mému typu žaketu, je menší a neustále mi pod vodou vypadává.
Vždycky to se mnou dost škubne, a pak tu kapsu musím cpát zpátky tam, kam
patří. Mám já to těžký život tady 😊. Tolik pro dnešek z techniky.
Komentáře
Okomentovat