Proč potápěči nemají rádi vodu a proč se stydí za čůrání do neoprénu?

Loni jsem se zařekla, že do českých lomů už nikdy, jak je rok dlouhý, nevstoupím bez náležité tepelné ochrany, rozumějte sucháče. Ráchat se v desetistupňové vodě je o zdraví, jak tělesné, tak mentální. A hle, okolnosti tomu chtěly, že s neoprénem znovu projíždím republiku. A ten bezprostřední kontakt s živou vodou je parádní!

Upřímně, nikdy jsem nedokázala pochopit, jak velké procento potápěčů ve skutečnosti nemá rádo vodu. Paradox ad absurdum. Nedají ani ránu bez suchého obleku, suchých rukavic, a kdyby to šlo, tak by rádi upřednostnili v suchu i hlavu. A to i v mořích o teplotě 22 stupňů.

Nic proti tepelnému komfortu. Já sama mrznu v sucháči a tlustém podobleku už po patnácti minutách, ale paradoxně se v neoprénu jaksi taksi mentálně přepnu, že vydržím pod vodou mnohem déle. Tedy rozuměno v létě samozřejmě. A to musím říct, že mi krční dírou dost teče dovnitř. Voda místo, aby se pod neoprénem ohřívala, což je hlavní funkce neoprénu, tak si vesele cirkuluje sem a tam. 

Snad i proto si kvůli relativnímu chladu dokážu učůrnout i 3x za ponor a vůbec se tím netajím. Moč je sterilní. A tím, že mi mezi mým asymetrickým tělem a mokráčem voda téměř nepřetržitě protéká, nemusím ten neoprén po ponoru ani máchat. Už je dávno vypraný sám od sebe :).

Za čůrání v neoprénu se dost lidí stydí a budou zarytě tvrdit, že do neoprénu NIKDY, ALE OPRAVDU NIKDY nemočí. Jistě, najdou se tací. Ale ta druhá (větší) půlka to nepřizná a stydí se. Ale za co vlastně? Že neovládli močový měchýř? Nebo že si znesvětili neoprén? Správný potápěč by měl tu svou gumu řádně pokřtít, aby mu přinesla jeden ponor lepší než druhý. 

Ale zpět k tématu. Dokázal by mi někdo vysvětlit, proč někteří potápěči nemají rádi vodu? Já kdybych mohla, tak pod vodou i spím, a to i bez masky. Upřímně, kdybych neměla vodu v oblibě, tak bych pod hladinu ani nešla. Co takoví lidé pod vodou vlastně hledají?

Takže bych se ráda dopátrala odpovědi na otázku, proč se určitá sorta unterwassermanů vodě zuby nehty brání. Sinice? Bláto? Rybina? Lidské výměšky? Já osobně si nedovedu představit lepší posilovač imunity než cachtání se v přírodním vodním rezervoáru. Ideálně pokud mě ještě štípne vosa, komár a popálí kopřiva. Protilátky na všechno :). 

Nicméně, potápění v neoprénu v českých vodách realizovat lze, ač jsem tomu loni samou pohodlností přestala věřit. Nyní se moje důvěra ve vlastní tělesnou termoregulaci vrátila do starých kolejí a já si tu vrácenou mobilitu, kterou při suchém potápění tolik postrádám, užívám na maximum. 

Kdo říká, že musí být potápěč za všech okolností v trimu? Potápění je hlavně o radosti a ne o fanatickém udržování “prkna”, z čehož si vyvodím akorát zablokovanou krční páteř. 

Ačkoli musím říct, že jsem tím sucháčem v českých vodách tak zpitomělá, že jsem se několikrát nevědomky pokusila upustit domnělou páru z neoprénu imaginárním vypouštěcím ventilem na levé paži. 

Ať tak či tak, potápění v gumě můžu jedině doporučit. Tento druh ponoru mi přijde jaksi autentičtější a rozhodně bych se ho nebála praktikovat častěji. Do neoprénu se hlavně mnohem lépe leze a při jeho oblékání nemám jazyk na vestě, jako pravidelně pokaždé, když si nasazuju sucháč. 

Před samotným návratem k neoprénovým kořenům a ponorem na lomu Velká Amerika jsem sice počítala všechny svaté a dosti reálně si pohrávala s myšlenkou, že se na celý ponor vykašlu. Nakonec jsem se vzmužila a pod vodou vydržela celých 31 minut. Voda měla osm stupňů a díky všemu božstvu její hloubka neklesá níž než do 11 metrů. Jinak bych chladem ztuhla hned. 

Při druhém pokusu na jezeře Barbora už jsem věděla, do čeho jdu. Hlavně bylo ten den 35 stupňů ve stínu, takže zchladit se v jezeře v neoprénu bylo za odměnu. S buddym jsme pod vodou strávili dokonce 43 minuty. Nutno říct, že pod 15 metrů už se jednalo o zimní vodu, takže hlouběji nemělo v našem případě smysl chodit.

Dře to, ale jde to. Ať žijí neoprény :) 



Komentáře

  1. Odpovědi
    1. Jééj, Martine, kam jsi zmizel? :) Jasné, věřím Ti. Chlapi mají větší močák, tak těch tekutin pojmou víc. Já jsem jak fontánka :)

      Vymazat

Okomentovat