Testování křídla TECLINE PEANUT 16 z pohledu zarytého “žaketáře”

 Lom Leštinka, víkend 8. - 9. května 2021

Uplynulý víkend byl ve znamení testování asymetrického křídla TECLINE PEANUT 16. Jakožto potápěčka zvyklá na žaket a s minimálními zkušenostmi s potápěním s křídlem jsem tuto novou zkušenost vyhlížela s velkým očekáváním a nadšením. Přestože na žaket nedám dopustit a oblékám ho i na suchý oblek, jakkoli to jiným připadá nekomfortní a kontraproduktivní, křídlo mě beztak lákalo a byla by škoda ho nezkusit.


Upřímně musím říct, že mě zpočátku nezaujala ani barva (mix růžovo-oranžové) ani hybridní tvar křídla s “ukousnutou” horní částí. Ačkoli všechno má své opodstatnění a největší výhodou tohoto asymetrického tvaru je volný prostor za hlavou na co nejlepší uspořádání prvního stupně i hadic při potápění s mono lahví. Nabízí se i druhá výhoda v podobě vyvýšení inflátoru, kdy má potápěč lepší podmínky pro vypouštění vzduchu z křídla.

Co se volného prostoru za hlavou týče, dávám tomu za pravdu. Při záklonu hlavy mi nic nepřekáželo a všechny hadice jsem měla v tom nejlepším streamlinu, jak mi to daná situace a podmínky umožňovaly.

Zásluhou zářivé barvy křídla mě buddy viděl na hony daleko

A barva samotná. Je křiklavá, pro mnoho potápěčů možná až příliš, ovšem ve zhoršených podmínkách viditelnosti je tato křiklavost a vyzývavost její největší předností. 

Viditelnost na Leštince tento víkend byla jedním slovem mizerná. V hloubce do šesti metrů nebylo vidět na půl metru a tudíž bylo velmi snadné se ztratit jeden druhému už při zanořování. Díky ryze nepřehlédnutelné barvě křídla TECLINE PEANUT 16 byl tento problém praktiky vymýcen, protože mě můj buddy velmi dobře viděl, což by v případě černého křídla nebylo tak lehké.

Malé, ale šikovné

Křídlo má vztlak 16 kg, což je na to, jak je objemově malé, skoro neuvěřitelné. Odpor při plavání je tím redukován na nezbytné minimum. Velmi dobře se obléká, a ač mi to moje téměř až neoblomné náboženské příslušenství k žaketům nedovoluje, musím přiznat, že jsem pod vodou s křídlem TECLINE PEANUT 16 dosáhla znatelně lepšího trimu.

Dopomohou k tomu určitě i zátěžové kapsy objímající obě strany láhve. Jelikož osobně potřebuji mít na sobě při potápění v suchém obleku a se silným podoblekem minimálně 12 kilo zátěže, bývá občas problematické ty kostky rozmístit všude po těle. Tyto kapsy jsou fantastickým řešením. A samozřejmě dva popruhy držící láhev. Dvojí jištění drží láhev tam, kde být má a prakticky vylučuje její případné vyklouznutí a přispívá k dobrému vyvážení.

Vypouštěcí ventil je můj favorit

Z čeho jsem byla nejvíc nadšená, to je zadní ventil na levé straně. Já osobně nemám ráda vypouštění vzduchu inflátorem za jakýchkoli podmínek a spíše se snažím využít všechny ostatní vypouštěcí ventily. U tohoto typu křídla mi bylo vyhověno přímo královsky. Zadní ventil je velmi snadno dosažitelný a nahmatatelný a vzduch z něj uniká rychle a efektivně. Sám výrobce tvrdí, že se jedná o nejjednodušší vypouštění zadním ventilem ze všech podobných produktů na trhu. Což se nedá popřít.

Delší inflátor by nebyl na škodu

Jediné, co bych křídlu TECLINE PEANUT 16 vytkla, je pro mě příliš krátký inflátor. Měří cca 45 cm, ovšem pro moje potřeby bylo složitější na něj levou rukou dosáhnout a vzduch vypustit. Nicméně lze inflator snadno obstarávat jak levou, tak pravou rukou, čehož jsem několikrát využila a zjednodušilo mi to situaci.


Křídlo TECLINE PEANUT 16 je vyrobené z pevné Cordury 1000D, tudíž by mělo odolat i při nechtěných "nárazech" do stěn podél lomu nebo do čehokoli jiného, pokud si začátečník trénuje svůj vztlak. Navíc je křídlo lehoučké, bez backplatu váží jen 950g a je tudíž vhodné pro cestování letadlem k moři.

Suma sumárum jsem s křídlem TECLINE PEANUT 16 byla velmi spokojená a mám spoustu důvodů ho doporučit. K půjčení je v Dive Center - René Melichárek, Jana Růžičky 1143, 148 00 Praha-Kunratice, www.edive.cz.


 

Komentáře