Wadi el Gemal je poušť, magrovy i korálové útesy Rudého moře
Nechám projednou potápění stranou a rozpovídám se o místech tak magických, až berou dech, a zároveň neuvěřitelně křehkých, které je potřeba opatrovat a chránit. Řeč bude o Wadi El Gemal - národním parku jižního Egypta a organizaci RED SEA PROJECT™, jež je jednou z těch, které nad parkem drží ochranný štít.
Zima v Egyptě pomalu končí, což je fantastická zpráva hlavně kvůli potápění. Voda se oteplí, vítr se umírní a všechny lodě, které přes obvyklou zimní pauzu končí v pravidelném servisu v suchém doku, vyplují do další sezóny jako nové.
A protože se teď přes silnou zimu, jakou v Egyptě
nepamatují od doby, co prorok Mohamed přišel s islámem, skoro nepotápím, mám
kapacitu podívat se do míst, kam mě to vždy táhlo.
Marsa Alam, navzdory tomu, jak nelehké místo k žití to
je, bude v mém srdci vždycky mít svůj chlívek. Ačkoli se posledních pár
let zdržuji spíše na živějším severu, je mi Marsa Alam větším domovem, než
kosmopolitní Hurghada.
Vždycky jsem toužila poznat tu nekonečnou cestu pouští, jen tak někde se zastavit a vykydnout se na kusu opuštěné pláže, kam noha turisty nevkročí jak je dekáda dlouhá. Jenže bez auta je tam člověk celý bezradný. Stovky kilometrů dlouhá silnice, táhnoucí se až k hranicím se Súdánem, nejde ujít pěšky, ani kdyby se člověk rozkrájel. Přestože teď v únoru ještě slunce tolik nepálí a procházky po poušti jsou fyzicky snesitelné.
Řízení v Egyptě je organizovaný chaos
Okolnosti tomu hrály, že jsem se konečně rozhodla zajít do místní
autopůjčovny, jak jsem to sama sobě už několik let slibovala, vydat se na svůj
osobní road trip a užít si egyptskou poušť podle svého gusta.
Řízení v Egyptě je stručně řečeno velká výzva. Přejíždění
z pruhu do pruhu bez blinkru a předjíždění zprava je tu absolutně normální
a nikdo se nad tím nepozastavuje. Přednost zprava samozřejmě neexistuje, a když
do sebe dvě auta sem tam trošku ťuknou, zhodnotí oba řidiči škrábanec na autě
jako uspokojivý, podají si ruce a pokračují v jízdě.
Navzdory tomu, jak chaoticky tento způsob jízdy může
působit, nikdy jsem se tu nesetkala s plnokrevnou bouračkou nebo že by
někdo někoho nedejbože přejel. Egypťani jsou možná v řízení svérázní,
ovšem rozhodně vědí, co dělají a jen tak něco je nerozhodí.
Musím říct, že jsem tento styl jízdy hodně rychle přijala
za svůj. Adaptovat se na rallye Hurghada
je až příliš snadné a zábavné a v podstatě se nedivím, že tu automaty
rostou jako houby po dešti a manuály pomalu ale jistě končí v propadlišti dějin.
Brzda i plyn tu dostávají dost zabrat a v tom maglajzu na silnicích musí
být opruz neustále řadit.
A co víc, v Hurghadě skoro neexistují značky ani
semafory. Pokud si vybavím tři semafory na celé město, pak je to hodně. Značky dávají
tak akorát na srozuměnou, kdy přijde U-turn nebo retardér, ovšem zákazy zastavení,
maximální rychlost, hlavní silnice nebo podobné obligátní výstrahy tu řidič
nenajde skoro vůbec.
Není proč. Zaparkovat se tu dá absolutně kdekoli a nikde nehrozí odtažení, protože odtahová služba tu neexistuje. Stejně tak se nikde neplatí za parkování. Jediné, co by řidiče mohlo vytáčet, je abnormální počet retardérů, které jsou všude, a hlavně skoro nikde na ně neupozorňuje značka. Takže si řidič nikdy nemůže být jistý, jestli do nějakého nevrazí.
Kontroly, respektive check-pointy, se nacházejí mezi
jednotlivými městy, kde sem tam důstojníci někoho vytáhnou, požádají o doklady
a nechají jet dál. Já, coby evropská blonďatá atrakce za volantem mám tu
výhodu, že se stačí na oficíra usmát a v tu ránu pan uniformovaný zapomene,
že nějaké doklady chtěl vidět a stačí mu pořídit si se mnou selfíčko.
Svícení není v Egyptě nutné, a to ani za tmy, kdy se
většina řidičů údajně snaží šetřit žárovky. Kdekdo (včetně mě, když jsem špatně
odbočila) couvá i na rychlostní silnici a všichni troubí jako o závod, zejména
preventivně, když chtějí dát najevo, že předjíždějí, aby do nich soused vedle
nenaboural.
Na kruháč si každý vjíždí, jak je mu libo, chodci přecházejí, kde je napadne a tak vůbec celkově je autodoprava u Rudého moře jakýsi egyptský folklor, který by si Egypťani snad měli nechat zapsat na seznam národního bohatství. Jen pro úplnost dodám, že litr benzínu tu aktuálně vyjde na 12 korun.
Road trip do pouště a zpět
Ovšem to jsem hodně odbočila. Cesta z Hurghady do
Marsa Alam nepotřebuje ani mapu, ani GPS, protože ta cesta je tak snadná, že ji
zvládne naprosto kdokoli. Tři hodiny za volantem jsou standard, a přestože je
na místních „dálnicích“ nejvyšší povolená rychlost 110 km v hodině, lze
jet stopade, aniž by se někde
schovával radar nebo chlupatej s plácačkou.
Za městem Marsa Alam, které se mimochodem rapidně rozrůstá
a modernizuje, začíná chráněný národní park Wadi el Gemal, jenž se rozprostírá
na ploše skoro 5 tisíc čtverečních metrů. Projet ho tedy celý je takřka
nemožné, ovšem není to nutné. Ta nejhezčí místa jsou u pobřeží, kudy vede
silnice.
Wadiel Gemal je domovem ostříže arabského, impresivního to ptáka, a
mnoha dalších létavých dravců, včetně ohrožených druhů. Své místo tu mají také
gazely a kozorožci, krab bělostný, pouštní hadi, štíři a různá jiná havěť. Oblast
je osídlena kmenem Ababda, který dbá na své tradice a způsob žití.
Národní park je na pobřeží protkán mokřady a mangrovy,
které jsou útočištěm mnoha právě vylíhlých živočichů. Poušť nabízí úchvatné pohledy na
zajímavá skalní uskupení a vzrostlé akácie. Řada míst je prakticky člověkem
nedotčená, panensky krásná a ve své křehkosti a kráse zcela unikátní.
K národnímu parku Wadi el Gemal pochopitelně spadají také vodní oblasti, korálové útesy a přilehlé ostrůvky, včetně Hamata Islands. Nezisková organizace Red Sea Project™ z vlastní iniciativy převzala na svá bedra ochranu místních přírodních krás a živočichů a přispívá k edukaci domácích i zahraničních návštěvníků Rudého moře.
Za cíl si bere monitoring živočichů, v čele s želvami,
dugongy, delfíny a žraloky, spolupracuje s egyptskými autoritami za účelem
ochrany životního prostředí a ohrožených oblastí, provádí pravidelné úklidové
akce a za pomoci odborníků i laické veřejnosti táhne za jeden provaz s cílem
chránit svůj přírodní poklad.
Chcete-te li přidat ruku k dílu a pomoci na dovolené projektem i Vy, budete vítáni ♡.
Komentáře
Okomentovat